zaterdag 13 maart 2010

Familieziek


Mijn moeder gebruikte vroeger wel eens het woord "familieziek". Als je dat lekkerlijk zou nemen zou dat betekenen dat je ziek van familie zou worden. Haar betekenis echter was heel anders. Wanneer ze iemand familieziek noemde bedoelde ze dat iemand nogal gek was op zijn of haar familie en graag de contacten goed onderhield. Voor haar was dat nog altijd niet erg positief want mijn moeder had niet zoveel op met de familie. En daardoor ben ik haast familieloos. Niet helemaal echt natuurlijk maar zo voelt het wel. Ik heb slechts met enkele familieleden contact en dan ook niet eens dagelijks. Ik ben daar in Nederland lang niet alleen in. De tijd waarin broers, zussen, ooms, tantes, neven en nichten op alle verjaardagsfeesten bij elkaar kwamen is in veel families allang voorbij. Soms wordt dit nog wel eens gecompenseerd met een zogenaamde familiereunie. En daar spreekt iedereen dan uit hoe jammer het eigenlijk is dat je elkaar toch niet wat vaker ziet en de belofte om dat het komende jaar, tot aan de volgende reunie, toch echt anders aan te pakken. In de praktijk komt daar dan weer vaak niks van.

Hoe anders is het toch gesteld met de familiebanden in Marokko. Familie is belangrijk en er kan geen feest of belangrijke gebeurtenis voorbij gaan of je ziet de hele familie. Familie is ook altijd welkom. Op elk tijdstip en ze mogen blijven zolang ze willen. En er wordt heel goed voor ze gezorgd. Alles wordt uit de kast getrokken om de familie zich welkom te laten voelen. Gastvrijheid met een grote G dus. En zit je in de problemen zal je naaste familie altijd proberen je te helpen en doen wat ze kunnen. Daar ben je familie voor.

Als ik Khadija in Marokko bezoek voelt dat als een warm bad. Ik ontmoet dan ook altijd wel enkele familieleden die me allemaal duidelijk maken hoe welkom ik ben. Ik ben dan een beetje jaloers op het hebben van familie en vind mijn gebrek aan familie dan wel een beetje sneu. Khadija zegt dat zij mijn familie is. En hoewel dat natuurlijk niet echt zo is laat ik me dat graag aanleunen. Wie zou er nou geen zus willen als Khadija !

groetjes van Conny

Geen opmerkingen:

Een reactie posten